Hallå Kambodja!

Hej faderullanlalala, allt går åt pipsvängen men jag är ändå gla!

Vi kom iaf väg till 4000 Islands. Detta paradis där Mekongfloden skulle bli turkos och fin strand utlovades. Stranden var en liten plätt som delades med smutsiga bufflar och Mekongfloden var lika brun som i Pakse. MEN vi hade ändå ett par mysiga dagar.

Vi checkade in i våra lyxiga små trähyddor som bestod av en säng med smutsiga lakan, ett trasigt myggnät, en fläkt och några kackerlackor. Toaletten som var ett hål i marken fanns i ett skjul lite längre bort, där man även kunde duscha med lite kallvatten. Detta härliga ställe delade vi med gäss, tuppar, höns, bufflar, grisar, hundar och katter. Även att det inte var det optimala har vi fått ett antal gapskratt när vi smugit omkring i mörkret och försökt att inte trilla över en grisakno eller gå rakt in i en buffel. Dock blev det för mycket att bo ihop med de som sedan hamnade på mackan, så sedan dess har det bara varit vegetariskt.

Vi hade planerat att komma iväg på en kajaktur till några vattenfall där det fanns delfiner. Tyvärr kom vi inte iväg då våra magar krånglade lite. Jag har förstoppning De Luxe, och Idun på andra hållet (Fun fact). Vår sista kväll innan vi sa hej då till Leah (holländskan) och till Anna blev iaf kanon. Vi satt och drack öl med vår dåvarande granne Andrew. Allt på ön stänger klockan 23:00 så efter det är det lägereld på den lilla stranden dit alla går. En mycket bra ikväll.

Då var det dags för Idun och mig att ge sig av på egen hand för första gången på länge. Tråkigt att säga Hej då till tjejerna, men ändå så skönt att kunna prata svenska med varandra. Klockan 08:00 for vi iväg mot Phnom Penh i Kambodja. Fram till gränsen och att få visumet gick bra men sen var det igång igen. Vi skulle på en stor buss som skulle ta oss till PP. Plötsligt ropar någon att bussen är full och att tre personer får åka minibuss till en annan buss. Vi tänkte ju att det är bäst att vara rappa så vi inte blir lämnade igen och räckte kvickt upp handen. Smart tänkte vi, men bara det att ni vi kom till minibussen var den med full. Inget att göra något åt så det var bara att knö in sig och slå dig ner på golvet. Efter en timme släppte dem av oss och vi skulle hoppa på en annan buss. Bara det att det var samma jävla buss som kom och den var fortfarande lika full. Inget att göra åt den saken heller, utan vi fick helt enkelt ta en pall och sätta oss i gången och sitta där utan AC tills vi kom fram klockan 23:00 till PP (12 timmar, sista två fick vi sitta på säte) Vi överlevde iaf, mycket på grund av att vi drog igång Så ska det låta och Ett skepp kommer lastat. Uppskattat av oss som lekte, inte alls av dem andra vill jag lova

Det är iaf underbart att vara framme i PP. Jag behövde verkligen en storstad nu kände jag. Idag har vi varit iväg och kollat på Killing Fields. Hit skickades människor från fånglägret S21 för att avrättas under Pol Potts kommunistiska regim. 20 000 människor hade dödats där från1975-1979. Vi kollade på film och gick runt med en radioguide i öronen. Vi fick lära oss massor, och det var väldigt tungt. Jag var inte beredd på att gå in i ett torn med 17 våningar skelettdelar och över 9000 skallar. De har låtit flera massgravar vara för att hedra de döda, så när det regnar kommer det fortfarande upp skelett och kläder ur marken. Över 3 miljoner av 8 miljoner kambodjaner dog under Pol Potts tid. Detta var samtidigt Kambodja också plågades av bomber från Vietnamkriget. Inte förrän 2007 ställdes Pol inför rätta. Då var han 85 (eller 86) år. Det var med tunga tankar vi åkte därifrån men jag är glad att vi gjorde det. Nu har vi haft en riktig myskväll med god mat och frozen yoghurt. Jag håller redan på att bearbeta Idun så vi kan stanna lite längre. Nu ska jag gå upp och lägga mig i min nästan rena säng utan kackerlackor, bredvid ett privat badrum med en riktig toalett (inte för att jag går på den ändå med min förstoppning men iaf). Lycka! Hoppas ni inte tycker att det bara är gnäll, vi skrattar mycket åt allt som går fel ska ni vet.

Puss och kram

idun och Leah hade lite mer lyx vid floden
 
Tummen upp för 12 timmar på bussen
 
Killing Fields
Gina
2014-03-05 @ 20:50:21

HAHA! Alltså detta låter ju helt underbart, äckligt, fantastiskt, jobbigt, galet, askul, farligt, förfärligt och så jäkla vääärt!! Fan vad grymt det verkar vara alltså man får verkligen lyckorus när man läser! :) POK

Annie K
2014-03-06 @ 14:12:17

Haha skrattar nästan ihjäl mig när jag läser om bussjävlarna!!
Vad stolt jag är över dig att du blivit vegetarian! Så underbart att bo med alla djur, blir nästan avundsjuk! (fast inte på toaletten...)
Men Killing Fields lät döläskigt, jag hade nog sprungit därifrån! Försök använda toaletten medans du kan nu Julia!!!

Karin granne
2014-03-06 @ 15:23:02

Herregud vilka upplevelser. Tuffa tjejer som håller humöret uppe.Jag hade då inte klarat hyddans exklusiva inredning,fast det lät ju lite mysig med alla djuren. Ta hand om er och era magar.

Kram KattKarin

Fellan
2014-03-08 @ 14:59:05

förstoppning de luxe! hahahahaahahahahahah

Fellan
2014-03-08 @ 14:59:33

eller alltså jag menar ju att det är synd om dig julis, jättesynd.. <3 PUSSSSS




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0